Skip to Content

2023 Top Tire Review Ujian Tayar Touring

2023 Top Tire Review APAC Touring Tire Test

Ujian Tayar Touring : Memperkenalkan pertarungan tayar pertama oleh Top Tire Review! –> Para peminat kereta dan pemandu yang bersemangat, bersiap sedia untuk ujian tayar yang paling mendebarkan tahun ini! Dalam usaha pertama kami ke dalam penilaian tayar, Top Tire Review mempersembahkan pertandingan yang tiada tandingannya. Kami telah mengumpulkan enam nama yang paling dicari dalam segmen touring: Giti Control P10, Michelin Primacy 4 ST, Continental UltraContact UC7, Bridgestone Turanza T005A, Nexen N Fera SU1, dan Goodtrip GM-5. Namun, hanya satu yang akan menjadi yang terunggul!

Bersiaplah, kerana kami akan menguji tayar-tayar ini hingga ke hadnya melalui lapan ujian yang menyeluruh, melintasi medan basah dan kering. Ulasan kami yang komprehensif akan menjelaskan perdebatan lama: tayar manakah yang menyediakan kemuncak prestasi, keselamatan, dan nilai? Adakah kecemerlangan yang terkenal dari Michelin? Kebolehpercayaan yang konsisten dari Bridgestone? Keanggunan yang berkembang dari Giti atau pilihan kejutan, Nexen dan Goodtrip? Atau mungkin Continental akan mengejutkan kita semua dengan kepakaran UltraContact mereka?

Sertai kami dalam perjalanan yang membakar getah ini saat kami meneroka medan yang belum dijelajahi, menguji batasan, dan akhirnya menyingkap juara tayar touring.

Tetapan Ujian

Kami memusatkan ujian tayar kami pada BMW F30 yang dilengkapi dengan tayar baru 225/45 R18, di tengah-tengah suasana tropika Jawa Barat, Indonesia, dengan suhu berkisar antara 28-35°C. Mengenal pasti pasaran utama tayar ini sebagai Asia Tenggara, kami dengan sengaja memilih lokasi ujian yang mencerminkan keadaan panas dan lembap khas kawasan ini, untuk memastikan bahawa ujian kami benar-benar mencerminkan situasi pemanduan sebenar. Medan basah dan kering ini mencabar tayar-tayar tersebut.

Untuk keseragaman, tayar depan dikalibrasi pada 2.2 bar, dengan tayar belakang pada 2.4 bar. Giti Control P10 digunakan sebagai tayar rujukan kami, memberikan penanda aras yang konsisten untuk perbandingan antara para pesaing, memastikan sebarang perbezaan yang diperhatikan berasal dari reka bentuk tayar dan bukan faktor eksternal.

Our testing vehicle: 245 horse powered BMW F30
Kenderaan Ujian Kami: BMW F30 Berkuasa 245 Kuda

Perhatikan bahawa untuk penilaian subjektif, kami menganggap 1 mata adalah setara dengan 10%. Ini bermakna jika tayar A menerima penilaian 7 dan tayar B menerima penilaian 8, tayar B dianggap 10% lebih baik daripada tayar A. Untuk ujian bunyi, peningkatan 1 dB bersamaan dengan perubahan penilaian sebanyak 10%. Ini mencerminkan sifat logaritmik pengukuran desibel. Penarafan ujian keseluruhan ditentukan berdasarkan pengagihan pemberatan berikut: Bunyi & Kenyamanan pada 25%, Prestasi Basah pada 40%, Prestasi Kering pada 30%, dan Rintangan Gelinding (RR) pada 5%.

Bunyi

Di kawasan APAC, kebisingan kenderaan dan kenyamanan adalah sangat penting disebabkan oleh kepadatan bandar dan keadaan memandu yang pelbagai. Untuk mengatasi kebimbangan ini, kami melaksanakan tiga ujian: bunyi lalu lintas untuk pengukuran eksternal, bunyi dalaman untuk kenyamanan akustik di dalam kabin, dan penilaian bunyi dan kenyamanan subjektif untuk menilai keseluruhan pengalaman pemanduan.

Keputusan Bunyi Lalu Lintas

Memahami bunyi tayar, terutama semasa senario memandu lalu, adalah penting bagi kedua-dua pengeluar kenderaan dan pengguna. Peraturan bunyi R117 memainkan peranan penting dalam ini. Ditetapkan untuk mencipta satu kaedah piawaian mengukur bunyi tayar, R117 memastikan bahawa pengeluar menghasilkan tayar yang menyumbang kepada persekitaran jalan raya yang lebih senyap, memberi manfaat kepada kedua-dua pemandu dan pejalan kaki.

Dari keputusan ujian bunyi lalu lintas kami:

  • Tayar Bridgestone Turanza T005A muncul sebagai tayar yang paling senyap, dengan bacaan hanya 69.8 dB. Ia sedikit sahaja mendahului Michelin Primacy 4 ST dengan perbezaan yang minima, iaitu 0.1 dB!
  • Sebaliknya, tayar Goodtrip GM-5 adalah yang paling bising dalam barisan ini, dengan bacaan 71.2 dB, yang mana 0.5 dB lebih daripada yang terakhir dari segi senyap.

Ujian-ujian seperti ini menekankan pentingnya pemilihan tayar dalam mempengaruhi kenyamanan pendengaran semasa pemanduan dan impak yang lebih luas terhadap persekitaran sekeliling.

Keputusan Bunyi Dalaman

Beralih kepada penilaian bunyi dalaman, ujian ini sangat penting dari perspektif pemandu, menawarkan wawasan tentang persekitaran akustik dalam kabin semasa pemanduan. Untuk bacaan yang tepat, mikrofon ditempatkan dengan strategik di kedua-dua tempat duduk depan dan belakang untuk menangkap nuansa bunyi yang dihasilkan oleh tayar.

Dari data yang dikumpul:

  • Continental UltraContact UC7 mencatatkan bunyi dalaman yang paling rendah, dengan penampilan yang mengagumkan 71.7 dB di depan dan 72.1 dB di belakang.
  • Sebaliknya, Goodtrip GM-5 menunjukkan bacaan yang paling tinggi, dengan 73.2 dB di depan dan 73.3 dB di belakang.

Hasil seperti ini menonjolkan pentingnya pemilihan tayar dalam mempengaruhi suasana dalam kabin dan kenyamanan pemanduan secara keseluruhan.

Keputusan bunyi dan kenyamanan subjektif

Meneroka ujian bunyi dan kenyamanan subjektif, di mana penarafan diberikan daripada 10:

Untuk bunyi secara subjektif:

  • Kedua-dua Michelin Primacy 4 ST dan Continental UltraContact UC7 berkongsi tempat teratas, kedua-duanya memperoleh penilaian purata 7.25. Giti Control P10 mengikuti rapat dengan penilaian 7.15.
  • Namun, Goodtrip GM-5 ketinggalan di belakang dengan penilaian 6.7, menjadikannya kurang disukai dari segi persepsi bunyi.

Apabila berkaitan dengan kenyamanan pemanduan secara subjektif:

  • Bridgestone Turanza T005A mengambil kedudukan terdepan, dengan mendapat penarafan yang terpuji, iaitu 7.3.
  • Sebagai kontras, Goodtrip GM-5 sekali lagi mendapati dirinya di akhir senarai, dengan penarafan kenyamanan 6.65.

Penilaian subjektif ini menyediakan pandangan yang menyeluruh, menggambarkan bagaimana pemandu mungkin merasakan dan memikirkan tentang prestasi keseluruhan dan kenyamanan setiap tayar dalam senario pemanduan dunia nyata.

Rintangan Gelinding

Di zaman sekarang, di mana kelestarian dan kecekapan tenaga menjadi sangat penting, rintangan gelinding menjadi pertimbangan utama untuk prestasi tayar. Rintangan gelinding yang lebih rendah bukan sahaja mengurangkan penggunaan bahan bakar dalam kenderaan tradisional, tetapi ia juga merupakan faktor utama dalam memanjangkan jangkaan bateri dalam kenderaan elektrik (EV). Tayar dengan koefisien rintangan gelinding yang lebih rendah dapat secara efektif berarti EV dapat melaju lebih jauh dengan satu cas, menjadikannya elemen kritikal dalam landskap automotif masa kini.

Membandingkan data yang diberikan:

  • Michelin Primacy 4 ST menonjol dengan rintangan gelinding terbaik dengan koefisien 7.8 N/KN, menunjukkan kecekapan tenaga yang optimal.
  • Bridgestone Turanza T005A mencatatkan rintangan gelinding tertinggi pada 9.2 N/KN. Penting untuk diperhatikan, hasil ini mungkin disebabkan oleh tayar diuji dengan beban bukan-XL disebabkan spesifikasinya, yang menjelaskan posisinya di akhir.

Penemuan-penemuan ini menggambarkan keutamaan yang berkembang dalam reka bentuk tayar dan penekanan yang meningkat untuk mencipta tayar yang menyumbang kepada masa depan yang lebih lestari dan efisien.

Kering

Walaupun banyak faktor yang menyumbang kepada prestasi tayar secara keseluruhan, perilakunya di atas jalan kering adalah asas. Bagi kebanyakan pemandu, keadaan kering adalah keadaan asas, mewakili majoriti pengalaman pemanduan mereka. Sama ada perjalanan ke tempat kerja, menjalankan tugas-tugas, atau memulakan perjalanan jauh, kepastian cengkaman, kestabilan, dan respons yang boleh dipercayai di atas asfalt kering adalah sangat penting.

Keputusan Brek Kering

Setelah menilai prestasi brek kering:

  • Michelin Primacy 4 ST menunjukkan kemampuan berhenti yang unggul, memerlukan hanya 36.01 meter untuk berhenti sepenuhnya. Ini menjadikan ia paling unggul dalam brek kering di antara pesaing-pesaingnya. Ia juga patut disebutkan hanya 0.12 meter memisahkan tiga tayar teratas.
  • Di penghujung yang berlawanan, Goodtrip GM-5 mengambil jarak terjauh untuk berhenti, dengan catatan 39.29 meter.

Hasil-hasil ini menekankan keberkesanan brek yang berbeza di antara model-model tayar yang berlainan dan menonjolkan kepentingan memilih tayar yang menjamin keselamatan dan prestasi semasa keadaan kering.

Keputusan Pengendalian Kering

Walaupun segmen tayar touring mungkin tidak mengutamakan pengendalian kering sebagai ciri utama, adalah penting untuk diperhatikan bahawa tayar-tayar ini masih berjaya memberikan prestasi yang terpuji dalam bidang ini. Ini adalah bukti kemajuan dalam teknologi tayar

  • Secara subjektif, kedua-dua Michelin Primacy 4 ST dan Continental UltraContact UC7 menonjol dengan penilaian seri 7.4/10, menonjol untuk kebolehan pengendalian mereka yang dirasakan. Sebaliknya, Goodtrip GM-5 menerima skor subjektif terendah pada 6.9/10.
  • Dari sudut objektif, berdasarkan masa pusingan, Continental UltraContact UC7 memimpin dengan masa pusingan yang cepat selama 26.9 saat. Namun, Goodtrip GM-5 ketinggalan, melengkapkan pusingannya dalam 28.9 saat.

Penilaian-penilaian ini, sama ada subjektif atau objektif, menyoroti pentingnya mencapai keseimbangan antara keperluan asas segmen touring dengan aspek dinamik pengendalian kering.

Basah

Sambil kita meneruskan ulasan tayar yang menyeluruh, kita akhirnya sampai pada kriteria yang paling penting bagi segmen touring: prestasi basah. Keadaan basah membawa pelbagai cabaran di jalan raya, menjadikan ia penting bagi tayar untuk memiliki cengkaman, kestabilan, dan kemampuan pembuangan air yang superior.

Pentingnya prestasi basah tidak boleh dipandang rendah. Hidroplaning, fenomena di mana tayar kehilangan sentuhan langsung dengan jalan kerana lapisan air, boleh menyebabkan kehilangan kawalan. Reka bentuk tayar yang tepat dapat mengurangkan risiko ini secara signifikan, menawarkan pembuangan air yang lebih baik dan memelihara cengkaman. Jalan yang basah juga secara semula jadi memerlukan jarak brek yang lebih panjang. Oleh itu, tayar yang cemerlang dalam keadaan basah memastikan panjang pemberhentian yang lebih pendek, secara langsung mempengaruhi pencegahan kemalangan. Pada akhirnya, bila datang ke jalan yang basah dengan hujan, margin untuk kesilapan adalah tipis, menjadikan prestasi basah tayar vital untuk keselamatan.

Dengan latar belakang kepentingan ini, mari kita teliti hasil ujian kita untuk mengetahui tayar mana yang menonjol dan yang mana mungkin perlu dipikirkan semula dalam keadaan basah.

Keputusan Brek Basah

Apabila memeriksa prestasi brek basah:

  • Giti Control P10 mendahului, menunjukkan kemampuan brek basah terbaik dengan hanya memerlukan 17.91 meter untuk berhenti sepenuhnya. Bridgestone Turanza T005A berada di tempat kedua tertinggal sebanyak 0.43 meter.
  • Di hujung spektrum yang lain, Goodtrip GM-5 menunjukkan jarak brek terpanjang dalam keadaan basah, berhenti pada 19.95 meter.

Hasil ini menekankan kepelbagaian kecekapan brek di antara model yang diuji dalam keadaan basah. Ia amat penting untuk mempertimbangkan perbezaan seperti ini, terutama ketika mengutamakan keselamatan dalam keadaan jalan yang sering menantang dan tidak dapat diramal apabila basah dengan hujan.

Keputusan Pengendalian Basah

Apabila membicarakan tentang pengendalian basah, kedua-dua persepsi subjektif dan metrik objektif memainkan peranan integral dalam menentukan prestasi tayar:

Dari penilaian subjektif:

  • Michelin Primacy 4 ST muncul sebagai pemenang teratas, mengamankan skor yang luar biasa 7.7/10, yang mencerminkan keseimbangan pujian antara cengkaman, kestabilan, dan keyakinan pemandu dalam keadaan basah.
  • Sebaliknya, Goodtrip GM-5 mendapat penilaian subjektif terendah pada 7.0/10, menunjukkan bahwa ada ruang untuk peningkatan dalam persepsi pengendalian basah.

Dari sudut pandang objektif, menggunakan waktu putaran:

  • Giti Control P10 menonjol, menyelesaikan kursus dalam waktu yang cepat 26.1 detik, menunjukkan cengkaman basah dan kontrol yang sangat baik. Michelin Primacy 4 ST hanya berada sedikit di belakang dengan selisih 0.2 detik dari pemenang pertama.
  • Sebaliknya, Goodtrip GM-5 mencatat waktu terlambat, dengan penyelesaian putaran 28.2 detik.

Temuan ini mengukuhkan pentingnya pengendalian dalam keadaan basah, menunjukkan bahwa sementara beberapa tayar mampu menawarkan cengkaman yang yakin dan respon yang cepat dalam keadaan basah, yang lain mungkin kesulitan untuk memberikan tingkat jaminan yang sama.

Keputusan Aquaplaning

Meneroka hasil ujian aquaplaning:

  • Continental UltraContact UC7 muncul sebagai pemimpin yang jelas dalam ketahanan aquaplaning, membanggakan kelajuan tergelincir yang mengagumkan sebanyak 77.53 km/j, yang menjamin perjalanan yang lebih selamat dan stabil dalam keadaan basah, menonjolkan cengkaman dan kestabilan yang unggul.
  • Di urutan terakhir, Bridgestone Turanza T005A, walaupun berada di posisi terakhir, sama sekali bukan lambat. Dengan kelajuan tergelincir 75.37 km/j, ia masih menawarkan prestasi yang berada dalam jarak bersaing dengan sejawatnya.

Kesimpulan ujian aquaplaning ini menekankan suatu persaingan yang sangat ketat, dengan hanya perbezaan 2.16 km/h yang memisahkan posisi pertama dan terakhir. Margin yang sempit ini menyoroti persaingan yang sengit dan kejuruteraan canggih yang tertanam dalam setiap tayar, memastikan bahkan yang berada di dasar peringkat menyediakan ketahanan aquaplaning yang patut dipuji.

Top Tire Review 2023 Ujian Tayar Touring APAC: Kedudukan Akhir

1. Michelin Primacy 4 ST

1st place finisher: Michelin Primacy 4 ST
Pemenang Ujian: Michelin Primacy 4 ST

Apa yang kami suka

Ranking%
Bunyi Lalu Lintas2nd105.0%
Bunyi Dalaman,dB (depan)5th99.9%
Bunyi Dalaman,dB (belakang)2nd104.1%
Kenyamanan Pemanduan Subjektif2nd100.0%
Bunyi Subjektif1st101.0%
Rintangan Gelinding1st110.3%
Brek Kering1st100.3%
Pengendalian Kering Subjektif1st101.3%
Pengendalian Kering (masa pusingan)2nd103.2%
Brek Basah3rd95.5%
Pengendalian Basah Subjektif1st102.0%
Pengendalian Basah (masa pusingan)2nd99.2%
Aquaplaning3rd100.1%
Skor Keseluruhan Michelin Primacy 4 ST: 100.7%
  • Pengendalian yang unggul dalam keadaan basah dan kering, disertai dengan responsif yang tepat pada stereng. Satu pakej yang menyeluruh dan terpuji.

Apa yang boleh diperbaiki

  • Walaupun tayar berprestasi baik, ada ruang untuk peningkatan dalam keadaan basah, khususnya dalam aspek brek basah.

2. Giti Control P10

2nd place finisher: Giti Control P10
Tempat Kedua: Giti Control P10
Ranking%
Bunyi Lalu Lintas3rd100%
Bunyi Dalaman,dB (depan)4th100%
Bunyi Dalaman,dB (belakang)4th100%
Kenyamanan Pemanduan Subjektif2nd100%
Bunyi Subjektif3rd100%
Rintangan Gelinding5th100%
Brek Kering3rd100%
Pengendalian Kering Subjektif3rd100%
Pengendalian Kering (masa pusingan)3rd100%
Brek Basah1st100%
Pengendalian Basah Subjektif2nd100%
Pengendalian Basah (masa pusingan)1st100%
Aquaplaning4th100%
Skor Keseluruhan Giti Control P10: 100%

Apa yang kami suka

  • Menonjol sebagai pemain terbaik dalam brek basah semasa ujian kami. Ia juga memiliki masa pusingan pengendalian basah tercepat, disertai dengan tahap keselesaan yang patut dipuji.

Apa yang boleh diperbaiki

  • Terdapat potensi untuk menyempurnakan rintangan gelindingan dan mengurangkan lagi bunyi bising dalaman untuk meningkatkan pengalaman secara keseluruhan..

3. Continental UltraContact UC7

Continental UltraContact UC7
Tempat Ketiga: Continental UltraContact UC7
Ranking%
Bunyi Lalu Lintas5th97.0%
Bunyi Dalaman,dB (depan)1st109.3%
Bunyi Dalaman,dB (belakang)1st107.5%
Kenyamanan Pemanduan Subjektif4th99.0%
Bunyi Subjektif1st101.0%
Rintangan Gelinding4th103.6%
Brek Kering2nd100.1%
Pengendalian Kering Subjektif2nd100.6%
Pengendalian Kering (masa pusingan)1st104.9%
Brek Basah4th95.1%
Pengendalian Basah Subjektif2nd100.0%
Pengendalian Basah (masa pusingan)4th93.9%
Aquaplaning1st101.0%
Skor Keseluruhan Continental UltraContact UC7: 99.7%

Apa yang kami suka

  • Tayar ini mengesankan dengan ciri-cirinya yang sangat senyap dan menenangkan, bersama dengan prestasi yang patut dipuji pada permukaan kering.

Apa yang boleh diperbaiki

  • Prestasinya dalam keadaan basah boleh diperkuat. Selain itu, bunyi lalu lintas masih menjadi satu kawasan yang perlu direndahkan.

4. Bridgestone Turanza T005A

4th place finisher: Bridgestone Turanza T005A
Tempat Keempat: Bridgestone Turanza T005A
Ranking%
Bunyi Lalu Lintas1106.0%
Bunyi Dalaman,dB (depan)2103.5%
Bunyi Dalaman,dB (belakang)598.4%
Kenyamanan Pemanduan Subjektif1101.5%
Bunyi Subjektif499.0%
Rintangan Gelinding693.5%
Brek Kering593.6%
Pengendalian Kering Subjektif499.2%
Pengendalian Kering (masa pusingan)499.6%
Brek Basah297.7%
Pengendalian Basah Subjektif497.8%
Pengendalian Basah (masa pusingan)593.5%
Aquaplaning698.2%
Skor Keseluruhan Bridgestone Turanza T005A: 98%

Apa yang kami suka

  • Tayar ini unggul dalam pengurangan bunyi lalu lintas dan keselesaan, diperkukuhkan lagi dengan kedudukan kedua yang mengagumkan dalam brek basah.

Apa yang boleh diperbaiki

  • Kemampuan brek kering dan rintangan aquaplaning boleh ditingkatkan.

5. Nexen N Fera SU1

5th place finisher: Nexen N Fera SU1
Tempat Kelima: Nexen N Fera SU1
Ranking%
Bunyi Lalu Lintas3100.0%
Bunyi Dalaman,dB (depan)3100.4%
Bunyi Dalaman,dB (belakang)3101.8%
Kenyamanan Pemanduan Subjektif499.0%
Bunyi Subjektif597.5%
Rintangan Gelinding2108.9%
Brek Kering494.0%
Pengendalian Kering Subjektif597.4%
Pengendalian Kering (masa pusingan)499.6%
Brek Basah593.6%
Pengendalian Basah Subjektif597.0%
Pengendalian Basah (masa pusingan)394.3%
Aquaplaning599.3%
Skor Keseluruhan Nexen N Fera SU1 : 97.3%

Apa yang kami suka

  • Menduduki tempat kedua terbaik dalam rintangan gelinding.

Apa yang boleh diperbaiki

  • Ada ruang besar untuk peningkatan dalam kategori prestasi basah dan kering.

6. Goodtrip GM-5

6th place finisher: Goodtrip GM-5
Tempat Keenam: Goodtrip GM-5
Ranking%
Bunyi Lalu Lintas692.0%
Bunyi Dalaman,dB (depan)694.8%
Bunyi Dalaman,dB (belakang)694.9%
Kenyamanan Pemanduan Subjektif695.0%
Bunyi Subjektif695.5%
Rintangan Gelinding3106.2%
Brek Kering691.9%
Pengendalian Kering Subjektif696.3%
Pengendalian Kering (masa pusingan)697.9%
Brek Basah689.8%
Pengendalian Basah Subjektif695.0%
Pengendalian Basah (masa pusingan)692.0%
Aquaplaning2100.4%
Skor Keseluruhan Goodtrip GM-5 : 94.2%

Apa yang kami suka

  • Menawarkan prestasi memuaskan dalam rintangan aquaplaning dan rintangan gelinding.

Apa yang boleh diperbaiki

  • Menunjukkan kekurangan yang ketara dalam metrik prestasi basah dan kering. Tidak disarankan berdasarkan penilaian semasa.

Summary

Kesimpulan 2023 Top Tire Review Ujian Tayar Touring, setiap tayar mempamerkan kekuatan dan bidang yang unik untuk diperhalusi. Dari prestasi yang unggul dalam keadaan basah hingga cengkaman kering yang menonjol, persaingan adalah sengit dan rapat. Ujian ini menekankan kemajuan dalam teknologi tayar dan dedikasi setiap jenama kepada kecemerlangan. Sementara kita menobatkan seorang juara, setiap pesaing menunjukkan kemampuan dan kelemahan mereka sendiri. Terima kasih kerana bersama kami dalam perjalanan penuh wawasan ini, dan selalu ingat: kualiti perjalanan anda penting. Pandu cermat!

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]